maandag 25 februari 2013

Kracht #1

Waar denk je aan bij het woord kracht? Wat zie je voor je? Wie is een krachtig persoon? Is kracht een positief of negatief woord voor jou?









(Bedenk dat eens, voor je verder leest;)









Voor mij is kracht iets wat je hebt of niet. Het is een houding van sterk zijn, elke situatie aankunnen, niet in paniek raken maar kalm handelen. Krachtig is synoniem voor sterk zijn.

Maar wat als dit nou niet de betekenis was van het woord ‘kracht’? Wat als er nog andere betekenissen zijn? Of misschien kijkt elke cultuur wel anders naar het woord kracht.

Vanmorgen trok ik deze tarotkaart:




Duidelijk het woord kracht staat eronder. Maar wat voor manier van kracht wordt hier uitgebeeld?

Ik zie in deze kaart liefdevolle aandacht van de vrouw voor de leeuw. Ze behandelt de leeuw met respect. Er wordt niets geforceerd.

Dit is zachte kracht.

Als ik dan naar mezelf kijk, zie ik hoe anders ik naar het woord kracht kijk, hoezeer ik van mezelf verlang om altijd krachtig te zijn. Op de manier die ik ken. Synoniem voor kracht is dan ‘sterk zijn’. Sterk zijn en doen wat je wilt. Sterk zijn en niet te veel aandacht geven aan lichamelijke ongemakken.

Maar wat als ik nou niet gelijk heb? Wat als er een andere manier van kracht is?

Een manier die op deze tarotkaart wordt uitgebeeld.

En dat het hier om kracht gaat, is voor mij duidelijk. Een leeuw, een zeer sterk en snel dier, zo benaderen vraagt om heel veel kracht.

Misschien gaat het wel om een houding van kracht waar andere begrippen mee verbonden zijn. Om te luisteren naar jezelf; de kracht om nee te zeggen. Om voor jezelf te kiezen.

Die kracht beheers ik niet. Of misschien een beetje. Of misschien ben ik het aan het leren.

Deze tarotkaart brengt mij inzicht. Hoe ik het zie, hoe ik tegen een karaktereigenschap aankijk, klopt dat wel? Waar is dat op gebaseerd? De tarotkaart laat zien dat je anders tegen de zaken aan kunt kijken.

Wat is kracht nu voor jou? Hoe kijk jij naar zachte kracht?



Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten